Na een voortvarende start is de donoreend inmiddels afgevoerd.

Wat is er verder gebeurd:

Uit de koets zijn de benodigde onderdelen verwijderd: kentekenplaten, typeplaatje, uitlaat, chokekabel met kunststof klemgedeelte, gaskabel, handremhandel, koppelingskabel, versnellingspook, benzinevulpijp, stuurstang, kabelboom (hieren daar losgeknipt, we willen een nieuwe maken), ruitenwissermotor en sproeipompje (misschien t.b.v. een grote ruit?). De sloten en slotplaten van de deuren hebben we bewaard voor hergebruik. We willen de Patron uitvoering met deurtjes. De bevestigingsbeugels van de handrem, choke, stuurkolom met slot zijn met de slijpschijf uit de koets geslepen.

Wat overblijft is het chassis met hierop de motor en versnellingsbak, de vooras met hierin het stuurhuis, de wieldraagarmen, de vering en schokbrekers, de achteras met wieldraagarmen, de tank met bevestigingsbrug.

Het chassis met motor en draagarmen

Het chassis met motor en draagarmen

In de garage hebben we inmiddels plek gemaakt en het nieuwe chassis op schragen geplaatst. Het chassis is daarna aan de achterzijde 50cm ingekort volgens de handleiding, getectyleerd en de binnenzijde met ML-behandeld. Eerst hebben we spuitbussen tectyl gebruikt, maar dit geeft een onvoldoende laagdikte. We zijn daarna begonnen met de kwast en hebben twee lagen opgebracht.

Het nieuwe getectyleerde chassis

Het nieuwe getectyleerde chassis

Van het chassis is de motor en de versnellingsbak met differentieel gescheiden gedemonteerd na een goede controle waar zich precies lekkages voordeden. De conclusie is: lekkage aan brilrubbers, kleppendeksels, aansluitingen oliekoelerleidingen aan het blok en enigszins aan de achterste krukas keerring. De versnellingsbak vertoont ook behoorlijk lekkage, maar er is moeilijk te zien waar precies. Met de slinger de motor rondgedraaid en geprobeerd de compressie te meten. De motor bouwt in ieder geval flink compressie op. Ik meet 4 kg/m2 links en 3,5 kg/m2 rechts. Dit is echter niet representatief omdat het ronddraaien met de slinger niet eenvoudig gaat. We gaan uit van de volgende werkzaamheden aan de motor: cylinders demonteren, honen en reinigen; nieuwe zuigerveren; controleren van de klepzittingen op lekkages; alle pakkingen vervangen. De motor hoeft niet helemaal uit elkaar.

Vanwege het bijgeluid dat we hoorden in de 4e versnelling besluiten we ons op te geven voor de ‘bakkendag’ die door de 2CV kitcar club wordt georganiseerd op 15 februari en 1 maart. Bij teveel aanmeldingen wodt er geloot. Hopelijk zitten we erbij.  De motor en versnellingsbak worden voorlopig even aan de kant gezet voor later. Eerst het rollend gedeelte in orde maken.

De veerpotten zijn van het chassis gedemonteerd pharmacymg.com. Aan de voorzijde ontbreken de bussen met viltringen en zijn ze verroest. Hiervoor moeten we ruilpotten inzetten. Ook de stelbussen aan de voorzijde zijn behoorlijk verroest. ook hioervoor gaan we nieuwe inzetten. T.z.t. meenemen naar Ophemert en laten controleren.

De vooras is gedemonteerd en kan worden ontroest en gecontroleerd worden. Ziet er allemaal redelijk uit. Na het verwijderen van de aandrijfassen voel ik wel behoorlijk speling op de wielnaven. Dit is dus ná het verwijderen van de naafmoer en de aandrijfassen. Dit moet dus speling zijn in de wiellagers. uit navraag bij Godfried blijkt dat dit normaal is. Ze moeten vervangen worden als ze hoorbaar zijn bij het ronddraaien.

De draagarmen vertonen erg veel spetters van het stomplassen. Omdat deze in het zicht komen besluit ik de lasnaad mooier te maken door deze enigszins af te slijpen. Let er wel op dat deze niet verzwakt mogen worden. Hiervoor heb ik een haakse slijper met hierop een lamellen schuurschijf gebruikt. De fusees hebben een verticale speling van 0,85mm. Toegestaan is 1mm. Er is geen voelbare horizontale speling. In orde dus. De schroefdoppen aan de onderzijde moeten wel vervangen worden. Een is er zelfs open, er zit een gat in.

De nieuwe bevestigingsbeugels voor de dynamo, bobine en oliekoeler zijn gelakt. Zo ook de voorste motorsteunen.

Verder begonnen met het maken van een bestellijst van onderdelen die we nodig hebben.