Bij de demontage kregen we de rechterasmoer niet los. Wel hadden we de juiste sleutel no. 44, maar we durfden met een verlengpijp niet meer kracht te gebruiken. We besluiten de moer bij Godfried van den Bergh in Ophemert te laten lossen met  een luchtdruk sleutel. We moeten toch nog naar hem toe i.v.m. het ophalen van de gereviseerde veerpotten en het inleveren van de olievulpijp om deze te laten modificeren.  Ook nemen we twee alu vulplaatjes met verlengde bouten mee om de vooras 1 cm hoger te plaatsen. Deze vulplaatjes worden standaard bij de achtreras wel toegepast, bij de vooras niet. Het voordeel van deze vulplaatjes aan de voorzijde is, dat de trekstangen dan beter vrij lopen in de stelstukken van het chassis. 

Dus weer naar Ophemert getogen. De asmoer gaat gemakkelijk los met luchtdruk. De gereviseerde rempotten zijn van een gele stip voorzien die naar boven gericht moet zijn. Dit i.v.m. de lasnaad die aan deze zijde vlak is, waardoor we later geen problemen krijgen met de opbouw. Ook besloten de remleidingen in de achteras te vervangen door RVS exemplaren. Ik had gelezen dat het moeilijk was deze in de achteras op de juiste plek te krijgen, maar in de garage laten ze me een hulpstuk zien waarmee ze dit doen, iets dergelijks kan ik wel nabootsen, daar verzin ik wel wat op.  

Remtrommels, wielremcylinders en voeringen worden verwijderd van de draagarm.
Vervolgens de getande moer losgetikt, de stand was ongeveer handvast + 2 volle tanden (volgens mij te strak). Daarna kunnen de armen eraf worden getikt met een houten balkje als hulpmiddel.
De as zonder draagarm

De as zonder draagarm

De lagerschaal in de draagarm

De lagerschaal in de draagarm

De lagerschaal rechts achter voelt op enkele plekken lichtjes oneffen.  Door de positie van de draagarm en het moment dat de arm uitoefent, worden de lagerschalen op bepaalde plaatsen meer belast dan op andere cheapest cialis 20mg uk. Ik besluit deze er uit te tikken en 180gr te verdraaien. Voorzichtig en gelijkmatig weer erin getikt. De lagers zijn van nieuw vet voorzien en de armen weer gemonteerd. De getande moeren weer vastgetikt totdat hij niet/moeilijk verder ging, vervolgens weer 1 tand losgedraaid totdat ik de spiltpen weer kon plaatsen. De weerstand is minder, dus dit is een verbetering.
Vervolgens worden de achterremmen ontroest en ontvet, klaar om te lakken. Tevens uit 3-weg aansluitstuk de remleidingen verwijderd. Éen breekt er af. Héél voorzichtig uitgeboord. Dit lukt omdat er een rubber onder zit. De resten uit de schroefdraad verwijderde met een schroefdraad tapper no.8. De schroefdraad is in prima staat en het drieweg stuk kan worden hergebruikt.
Montage van de rvs remleiding

Montage van de rvs remleiding

De draagarmen en remplaten zijn inmiddels in de lak gezet, 1x zijdeglans vervolgens na de draagtijd, 1x hoogglans zwart beide keren opgebracht met de met borstel en daarna uitrollen met de roller.

Nu kunnen de nieuwe remleidingen in de as worden aangebracht. Hiervoor heb ik een hulpstuk van een houten hoeklatje gemaakt, zie de foto.
Hiermee is het een kleinigheid om de remleiding op de juiste plaats te positioneren en de moer te plaatsen.
Als laatste de nieuwe bevestigingsclips, remleiding en benzineleiding gemonteerd.
De benzine tank had ik afgelopen week al gemonteerd. De sensor die hierin zit heb ik nagemeten. hijmoet tussen de 0 en 400 ohm weersten hebben. Ik heb gemeten 400 ohm, de tank was leeg. Dus dit is in orde. De nieuwe remleiding is op het drieweg stuk aangesloten met een nieuw rubbertje met groene stip (LHM!!).
Het resultaat:
De achteras met benzinetank en leidingwerk

De achteras met benzinetank en leidingwerk