Gemonteerde veerpot

Gemonteerde veerpot

De gereviseerde veerpotten zijn inmiddels afgewassen, ontvet en in de lak gezet. Ook de stelstukken. De moeren op de stelstukken draaien erg zwaar door de lak. Maar ik moet toch iets tegen de lak doen. De nieuwe stelstukken roesten nu al. Ik heb de schroeven gangbaar gemaakt door herhaaldelijk te verdraaien. Vervolgens de trekstangen gelakt. In schotels in de potten worden gesmeerd met Ricinus olie. Dit is een medicinale olie die ik bij DA heb gekocht in flesjes van 100ml. Dit is de hoeveelheid die er per pot in moet. Gewone olie zou de voeringen op de schotels aantasten. De olie heb ik er in de achterzijde ingeschud, deze loopt wel naar voren is mijn redenatie.

Het monteren van de linkerpot valt tegen. De pot met rubbers en afstelmoeren past maar met moeite tussen het frame. De potten zijn gereviseerd en de rubbers zijn nieuw. Ook zijn de stelstukken nieuw evenals de kantelmessen en de trekogen. Achter heb ik verlengde trekogen toegepast om het onderstel laag te kunnen afstellen.

Met moeite heb ik de pot er tussen gekregen.  Alles wat kan bewegen en schuift heb ik goed in waterbestendig vet gezet.  De afstelling van 0-2 mm speling volgens de Haynes manual is niet mogelijk. Om de schroeven goed op de schroefdraad te zetten moeten de rubbers strakker worden gezet. Wellicht dat dit goed komt als het onderstel belast wordt (de afstelling moet op de wielen gebeuren). T.z.t. nastellen. Iedere veerpot is gemarkeerd met een gele stip i.v.m. de lasnaad, die opnieuw wordt gelegd bij het sluiten van de pot. Ter plaatse van de gele stip is de lasnaad afgevlakt waardoor de potten de opbouw niet gaan raken. 

De rechterveerpot gaat beter, ik wordt er handiger in. Inmiddels zijn de trekogen en de en borgclips in de hammerite gezet. De zijplaten van de vooras zijn schoongemaakt en gelakt. Deze worden nu gemonteerd. Ik vraag me af of de verlengde trekogen achter wel goed is, de auto komt achter lager te liggen lijkt het. Het gewicht van de motor zal wel het verschil gaan maken.

Eind maart zijn we weer naar Ophemert geweest voor onderdelen. Nieuwe wielremcylinders, olievulpijp (het menbraam in de oude was defect), nieuwe remvoeringen, 4x nieuwe LIP schokbrekers en diverse kleine onderdelen.  Godfried bevestigt dat de verlengde trekogen achter horen zoals gemonteerd. Als er straks gewicht op ligt komt het goed. Ook heb ik de velgen laten beoordelen. Deze zijn zoals verwacht inj slechte staat. We moeten een keuze maken. Als we meteen spaakwielen willen, dan is het zonde omnieuwe velgen te kopen. Een optie is eventueel om binnenbanden te monteren.

Schokbreker

Schokbreker

Bij thuiskomst de schokbrekers gemonteerd. Deze LIP’s horen met de kunsstof huls naar de veerpot te worden gemonteerd. En met de gele stip boven. (Volgens Godfried werkten de originele nog goed, dus bewaren!!).

Overigens hebben we tijdens het bezoek aan Ophemert veel foto’s gemaakt van een Patron die voor keuring bij Godfried stond levitrakamagra.net. Schitterend afgewerkt!  We moeten de lat hoger gaan leggen.

Vandaag een oplossing gezocht voor de aandrijfassen. Ik durf de auto niet op de wielen te zetten zonder dat de lagers door de aandrijfassen opgesloten worden. De assen draaien echter mee bij het verplaatsen van de auto. Uiteindelijk heb ik e assen in frikandellen doosjes gelegd die met een touw aan het chassis zijn bevestigd. Hierin kunnen ze ronddraaien zonder het chassis te beschadigen. Daarna de voorwielen gemonteerd. Beide wielen lopen door roestvorming aan op de fusees. Met een hamer heb ik de roestbult weggeklopt. Hierna gecontroleerd op lekkage door water op de naad van de velg te schudden. Éen velg blijkt flink te lekken.

Slechte velg

Slechte velg

Hiervoor een andere genomen en nogmaals herhaald. Deze blijft gelukkig dicht. Ik kan dus het chassis op wielen plaatsen als ik de achterremmen meb afgemonteerd. Het onderstel kan ik dan verplaatsen. Dit is nodig in verband met de beperkte ruimte in onze garage. Als ik deze velgen wil handhaven moet ik binnen banden toepassen. (Heb ik bij de Dyane vroeger ook wel eens gedaan.)

In de begroting had ik € 250,-opgenomen voor revisie/herstel. Inmiddels heb ik € 845,- hieraan uitgegeven, dus € 600,- boven budget! Maar veel is nu vernieuwd. Deze wee verder de kleine onderdelen van de achterremmen geschilderd. Uiteindelijk heb ik besloten de remmen achter nog nieet af te monteren i.v.m. eventuele roestvorming in de trommels als het onderstel weer enkele maanden zou moeten staan. Dus de trommels gemonteerd en de asmoeren handvast aangedraaid., dus nog niet met het volledige moment van 45 kgf/m.

Vervolgens de achterwielen gemonteerd. Tijdens het ronddraaien van de wielen maakt het wiellager rechts achter een hoorbaar geluid, echter er is geen speling waarneembaar. Lijkt erop dat deze vervangen moet worden. Alweer extra kosten! Maar goed dat ik nog niet alles definitief heb afgemonteerd. Verder de RVS klembandjes om de asdoppen gemonteerd. Het onderstel kan nu op de wielen worden geplaatst om te verplaatsen.

Onderstel klaar om op de wielen te zetten

Hewt volgende dient nog aan het onderstel te gebeuren:

  • schokbrekers definitief vastzetten
  • traversebouten vóór borgen
  • wielen uitlijnen
  • achterremmen afmonteren (onderdelen zijn er)
  • velgen: opknappen en voorzien van binnenbanden of nieuwe
  • nieuwe banden
  • achterremtrommels voorzien van nieuwe lagers? T.z.t. door Godfried laten beoordelen.

Voorlopig is dit het laatste wat ik aan de Patron kan doen. Er staat nu de voorjaarsvakantie en een verbouwing van ons huis gepland. Tijdens de zomer periode is er altijd werk buiten te doen zoals tuin en schilderwerk. Enfin in de herst pakken we de draad wel weer op.